Utvecklingen av Fable är långsam på grund av Playgrounds oerfarenhet av RPG:er, säger tidigare designer
Sedan tillkännagivandet 2020 har det kommande Fable-rebooten inte fått några större uppdateringar och en före detta designer kan ha en förklaring till detta.
Fable-serien, som ursprungligen utvecklades av Lionhead Studios och leddes av den berömda spelskaparen Peter Molyneux, är en samling rollspel som utspelar sig i en fantasivärld. Fable-franchisen visade sig vara populär bland fans av rollspel och fantasymiljöer, även om det verkade som om det inte skulle komma några nya bidrag i serien efter att 2016 stängde Lionhead Studios och Fable Legends ställdes in. År 2020 fick dock Fable-fans en teaser för ett nytt bidrag i franchisen, som för många är känt som Fable 4.
Det nya spelet utvecklas av Playground Games, en studio som är mest känd för Forza Horizon-spelen. Trots att många kallar spelet för Fable 4 också verkar det som om det nyaste bidraget kommer att vara en omstart mer än en direkt uppföljare. Sedan Microsofts tillkännagivande om att ett nytt Fable är på väg har det dock inte kommit några nya uppdateringar för det kommande RPG:n. Vissa tror att Playground Games inte vill upprepa misstagen från spel som Scalebound och visa upp en trailer för Fable långt innan spelet kommer att vara redo för release. En före detta designer på Playground kan dock ha en annan förklaring till bristen på nyheter om Fable 4.
Enligt en intervju nyligen med den före detta stridskonstruktören Juan Fernandez tar utvecklingen av Fable tid på grund av Playgrounds oerfarenhet av rollspel. ”PlayGround är ett serieföretag, väldigt organiserat och produktionsdrivet”, började Fernandez. ”Vartannat år släpper de ett Forza Horizon med otrolig kvalitet”, även om han sedan fortsatte med att säga att företaget ”ville expandera med något annat” och att det saknade folk med kunskap om öppna rollspelssystem och vad som fick dem att fungera.
Fernandez var en av de personer som fick hjälpa Playground att bättre förstå öppna actionrollspel och vad som gjorde dem attraktiva för spelarna. Han beskriver attityden på Playground som ”att göra mer med mindre” och ”ambitiös”. Enligt Fernandez har de tekniska grunderna lagts för Fable 4, även om det inte finns någon indikation på ett möjligt lanseringsfönster eller en tidpunkt när fansen kan få se lite gameplay.
Den här nyheten är kanske inte så bra för fans som hoppas på att få se Fable 4 förr snarare än senare, men det tyder på att Playground Games tar sig tid för att se till att nästa Fable-titel blir rätt gjord. Med massor av fans som talar om de förändringar de vill se eller återkommande element från tidiga Fable-spel som Heroes’ Guild, verkar Playground Games med rätta ta sin tid för att se till att fansens besvikelse är så osannolik som möjligt.
Fable 4 är för närvarande under utveckling.