Uber tar tillfälligt bort möjligheten att dela på biljettpriset
Uber meddelar att en ny version av funktionen kommer att införas under de ”kommande månaderna”.
Uber planerar att tillfälligt ta bort möjligheten att dela upp biljettkostnaden någon gång nästa månad, vilket rapporteras av Mashable. Företaget är ”i färd med att omarbeta hur passagerare delar upp biljettkostnader”, säger Uber i ett uttalande som delats med Mashable och som även lämnats till The Verge. ”Vi vet att det här är en populär funktion, så du kan vara säker på att vi planerar att lansera en ny, förbättrad version under de kommande månaderna.”
Företaget skickade också ett e-postmeddelande till vissa kunder för att informera dem om ändringen, men det verkar som om e-postmeddelandet delvis var felaktigt. ”Vi måste tyvärr meddela att vi från och med den 21 mars avbryter funktionen ’Split fare’, som gör det möjligt för dig att dela kostnaden för en resa med andra passagerare”, enligt en skärmdump av e-postmeddelandet som ingår i Mashables artikel. E-postmeddelandet skickades till passagerare i Storbritannien, säger Ubers talesperson Conor Ferguson till The Verge.
Ferguson säger dock att datumet 21 mars inte stämde – istället kommer funktionen att tas bort någon gång i april. Och även om det e-postmeddelande som Mashable rapporterade om säger att Uber ”kontinuerligt arbetar för att förbättra din upplevelse av att dela med sig av resor på andra nya sätt”, verkar det inte nämna att Uber planerar att lansera ett nytt sätt att dela upp biljettpriser i framtiden.
Uber införde möjligheten att dela upp biljettkostnader 2013 och det är användbart om du vill dela på kostnaden för en resa. Lyft tog bort sin egen ”Split Pay”-funktion 2018, men har sedan dess skapat en halvmesyr: från och med 2020 kan du använda Venmo som betalningsmedel och dela upp kostnaden för en resa från Venmo-appen. Ferguson rekommenderade också att använda Venmo eller en annan mobilbetalningsapp som ett alternativ för att dela upp en Uber-kostnad.